“آسمان داشت قرمز می شد”: اعضای Pimicikamak Cree Nation تجربه “ترسناک” فرار از آتش سوزی را توصیف می کنند

راسل مک‌کی، عضو Pimicikamak Cree Nation، پس از فرار از آتش‌سوزی جنگلی «بسیار خطرناک» که در نزدیکی محله‌اش موج می‌زند، آماده بازگشت به خانه است.

در برخی نقاط، دود به قدری تاریک بود که خورشید روز چهارشنبه به سختی در منطقه شمالی منیتوبا نفوذ کرد. مک‌کی گفت که مردم حتی نمی‌توانستند یک قدمی جلوی خود را ببینند، در حالی که از یک جاده به و از اولین ملت رانندگی می‌کردند.

مک کی در حالی که از حمایتی که در شهر تامپسون در شمال منیتوبا در حین تخلیه دریافت کردند سپاسگزار است، اما اکنون که انجام این کار بی خطر است، مشتاق بازگشت به کراس لیک است.

او گفت: “ما الان به خانه می رویم و همه چیز خوب است.”

مک کی یکی از بسیاری از اعضای Pimicikamak Cree Nation است که روز پنجشنبه پس از اینکه مجبور به تخلیه جامعه به دلیل آتش سوزی غیرقابل کنترل شده بود، به خانه می رود.

حوالی ساعت 9 شب چهارشنبه، به ساکنان جامعه حدود 7000 نفری سه ساعت فرصت داده شد تا وسایل خود را جمع کرده و خارج شوند.

تینا راس، عضو Pimicikamak گفت که فرار از جامعه در نیمه شب تجربه ترسناکی بود.

زنی در حالی که نشسته است، یک گرمکن قرمز و عینک می پوشد.
تینا راس هنگام فرار از دریاچه کراس از دود عظیم ایجاد شده توسط آتش عکس گرفت. (کتی نیکلسون/سی بی سی)

راس در حین رفتن گفت که عکس هایی گرفته است که نشان می دهد توده دود عظیمی که بر فراز دریاچه کراس بلند شده است.

او گفت: “دود از قبل پخش شده بود و آسمان قرمز می شد – و آن دانه ها از راه دور می آیند.”

راس حدود ساعت 6 صبح پنجشنبه به سلامت به تامپسون رسید.

روزانا سینکلر گفت که در حین جمع کردن وسایل برای رفتن به این موضوع فکر نکرده است که چقدر در کیفش گذاشته است، زیرا تمرکز او بر روی فرزندان خانواده‌اش و رساندن آنها به تامپسون بوده است.

سینکلر گفت که هنگام فرار آنها آسمان با دود تاریک شده بود و خانواده او برای راحت تر کردن تنفس ماسک می پوشیدند.

سینکلر گفت: “این بسیار ترسناک بود، به خصوص فکر کردن به بچه های خانه. و ما باید سعی می کردیم همه را در وسایل نقلیه خود جا دهیم تا همه را از جامعه در خانواده خود خارج کنیم.”

زنی با عینک به پهلو نگاه می کند.
روزانا سینکلر پس از اعلام وضعیت اضطراری به دلیل آتش سوزی، سه ساعت فرصت داشت تا خود و خانواده اش را از دریاچه کراس خارج کند. (کتی نیکلسون/سی بی سی)

این بسیار خسته کننده است که همه خانواده هایمان را بیرون ببریم، آنها را آماده کنیم، و سعی کنیم کسی را در خانه فراموش نکنیم و مطمئن شویم که همه در امنیت هستند.”

رئیس دیوید مونیاس گفت که حدود 7000 نفر از ساکنان آن جامعه را ترک کردند. اکنون که به نظر می رسد آتش مهار شده است، اکثر آنها اکنون می توانند به خانه برگردند – اما نه همه.

مونیاس گفت: “بعضی از آنها می خواهند به خانه بازگردند، اما آنها همچنین می دانند که خطراتی برای آنها وجود دارد که به خانه بازگردند، زیرا هنوز دود در آنجا وجود دارد.”

ما باید مطمئن شویم که سلامت و تندرستی مردم ما اولویت اول ماست.»

تا کنون، حدود چهار اتوبوس حامل حدود 55 نفر هر کدام به سمت دریاچه کراس، منطقه ای در 770 کیلومتری شمال وینیپگ، جایی که جامعه در آن قرار دارد، بازگشتند.

مونیاس گفت که امیدوار است بقیه افراد جامعه بتوانند زمانی که آتش کاملا خاموش شد و دیگر مشکلی برای دود وجود نداشته باشد، بازگردند.

دیواری از شعله ها که در جنگل می سوزد، از خودرویی در بزرگراه دیده می شود.
یک آتش سوزی غیرقابل کنترل در جنوب منطقه Pimicikamak Cree در مانیتوبا در حال شعله ور شدن است. (رکسانا کیمبرلی/فیسبوک)

آخرین گزارش در وب سایت دولت منیتوبا نشان داد که وسعت آتش سوزی در روز چهارشنبه کمی کمتر از 1900 هکتار است. مانیاس گفت، اما از آن زمان تاکنون شرایط بهبود یافته است، زیرا از صبح پنجشنبه در این منطقه باران باریده است.

بر اساس انتشار خبری از سرویس آتش‌نشانی منیتوبا، تغییر جهت باد نیز به ایجاد شرایط مطلوب‌تری کمک می‌کند، که انتظار می‌رود حداقل در 48 ساعت آینده ادامه داشته باشد.

مونیاس گفت که آنها باید بتوانند افرادی را که سالم هستند و هیچ شرایط سلامتی ندارند به خانه بازگردانند.

مردی با موهای خاکستری با عینک و پیراهن آبی در مقابل یک دیوار سفید تصویر شده است.
دیوید مونیاس، رئیس کشور Pimicikamak Cree می‌گوید که اعضای این کشور در صورت سلامتی می‌توانند به خانه بازگردند زیرا هنوز نگرانی‌هایی در مورد میزان دود در کراس لیک وجود دارد. (بزرگنمایی)

مانیاس گفت که این جامعه حدود 500 تا 600 عضو آسیب‌پذیر دارد که سیستم‌های تنفسی، COPD، آسم، ذات‌الریه یا سایر مشکلات زمینه‌ای سلامتی را در معرض خطر قرار داده‌اند.

جیسون اسمال، سخنگوی صلیب سرخ کانادا، گفت که این سازمان اواخر صبح پنجشنبه از جامعه شنیده است که همه به جز کسانی که جدی‌ترین نگرانی‌های سلامتی دارند اجازه بازگشت به خانه را دارند.

اسمال گفت که صلیب سرخ افرادی را در تامپسون دارد، پاس و اتاق های هتل در صورت نیاز در براندون و وینیپگ آماده هستند.

اسمال گفت: «تیم ما وارد عمل شد و تلاش کرد تا آنجا که می‌توانستند اتاق‌های هتل را جمع‌آوری کند و سپس با جامعه در زمینه حمل‌ونقل همکاری کرد.

“بسیاری از این اتفاق افتاد… تقریباً نزدیک به نیمه شب شروع شد، بنابراین تیم ما در طول شب تلاش کرد تا بیشترین کمک را دریافت کند.”

آتش سوزی واقع در جنوب محله اکنون بیش از 11 روز از عمر آن می گذرد. مونیاس گفت که از زمان شروع آن با آن مبارزه کرده اند و توانسته اند شعله را کنترل کنند تا زمانی که شعله ور شد و به خط ساحلی روبروی جامعه کراس لیک سرایت کرد.