آیا اینقدر شبیه هم هستیم؟ صورت پسرم می تواند آیفون من را باز کند

وقتی پسر 10 ساله‌ام ماه گذشته آیفون من را برداشت، نمی‌دانست که قرار است کشفی کند. قبل از اینکه فرصتی برای وارد کردن رمز عبور پیدا کند، Face ID من از او استقبال کرد.

برای کسانی که با آیفون اپل آشنایی ندارند، Face ID یک ویژگی امنیتی تشخیص چهره است که به صاحب گوشی اجازه می دهد بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور به دستگاه خود دسترسی داشته باشد. Face ID توسط اپل برای جایگزینی ویژگی امنیتی بیومتریک قبلی با استفاده از اثر انگشت معرفی شد.

به همین دلیل وقتی صورت پسرم به او اجازه دسترسی به گوشی من را داد، شوکه شدم.

من در ابتدا تصور می‌کردم که این یک اتفاق یک‌باره تصادفی است یا مشکلی در Face ID من وجود دارد. با این حال، هیچ یک از این دو صحت ندارد. دسترسی نامحدود پسرم همچنان ادامه دارد و آزمایش‌هایی که با پسران دیگر، غیر خویشاوندان و دوستانم انجام شد نشان داد که Face ID من به خوبی کار می‌کند و در غیر این صورت تلفن من را ایمن نگه می‌دارد.

اما این موضوع باعث شد که به این فکر کنم که آیا خانواده های دیگر نیز اکتشافات مشابهی انجام می دهند. من با افراد زیادی در شبکه های اجتماعی و حرفه ای خود صحبت کردم و معلوم شد که من و پسرم در موقعیت منحصر به فردی نیستیم.

وقتی موضوع در اتاق خبر ما مطرح شد، داریوش مهدوی، متخصص علوم CBC گفت که او و خواهرش پرشیا هم می‌توانند تلفن‌های یکدیگر را باز کنند.

خواهر و برادرهایی که می توانند گوشی یکدیگر را باز کنند.
پرشیا مهدوی 26 ساله و برادرش داریوش 22 ساله به اندازه کافی شبیه هم هستند که می توانند آیفون های یکدیگر را از طریق Face ID باز کنند. (ارسال شده توسط داریوش مهدوی)

پرشیا مهدوی گفت که این وضعیت را سرگرم کننده می داند.

“تلفن داریوش را برداشتم و می خواستم رمز عبور را وارد کنم که Face ID گوشی را باز کرد. خیلی خندیدم، همه را صدا زدم، سپس چند بار دیگر آن را امتحان کردم و برای من کار کرد.”

پرشیا از تلفن خود برای Apple Pay و برای ورود به سایر برنامه های تلفن خود استفاده می کند، اما گفت که نگران نیست.

“فکر می کردم خنده دار بود. به همه نشان دادم. داریوش کمتر سرگرم می شد. صورتش به طور متناقضی گوشی من را باز می کرد، اما من هر بار می توانستم گوشی او را باز کنم.”

او گفت با وجود اینکه می‌دانست آن‌ها شبیه هم هستند، “فکر نمی‌کردم این‌قدر شبیه هم باشیم.”

با این حال، در خانواده او، این فقط پرشیا و برادر داریوش نیستند که می‌توانند تلفن شخص دیگری را از طریق Face ID باز کنند – پدر و برادرش نیز می‌توانند این کار را با یکدیگر انجام دهند.

بر اساس وب سایت اپل، احتمال اینکه یک فرد تصادفی در جامعه بتواند به آیفون یا آیپد پرو شما نگاه کند و با استفاده از Face ID قفل آن را باز کند، کمتر از 1 در 1،000،000 است.

با این حال، در ادامه بیان می‌کند: «احتمال آماری برای دوقلوها و خواهر و برادرهایی که شبیه شما هستند و در میان کودکان زیر 13 سال بیشتر است – و در صورت استفاده از Face ID با ماسک بیشتر افزایش می‌یابد، زیرا ممکن است ویژگی‌های متمایز صورت آنها نباشد. به طور کامل توسعه یافته اند.”

من با اپل تماس گرفتم تا در مورد اینکه چقدر احتمال آن برای خواهر و برادر یا خانواده و همچنین تفاوت سنی بیشتر است، صحبت کردم، زیرا پسرم تنها 10 سال دارد، اما اپل مصاحبه را رد کرد و من را به وب سایت آنها معرفی کرد.

با این حال، یکی از متخصصان فناوری تشخیص چهره و بیومتریک از مواردی که من با آن روبرو می‌شدم شگفت‌زده شد، جایی که اعضای خانواده می‌توانستند از طریق Face ID به دستگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

ژست زن با پسرش روی نیمکت.
آیا فکر می‌کنید آن‌ها به اندازه کافی شبیه هم هستند که فیس آی‌دی به او اجازه دسترسی به تلفن مادرش را بدهد؟ (Marc Doucette/CBC)

آنیل جین متخصص در تشخیص بیومتریک، استاد برجسته دانشگاه از گروه علوم کامپیوتر و مهندسی در دانشگاه ایالتی میشیگان است.

او گفت که وقتی اپل Face ID را در سال 2017 معرفی کرد، فناوری تشخیص چهره بسیار پیچیده با سنسور مادون قرمز و سنسور عمق بود. وقتی به صفحه نگاه می کنیم، شبکه ای از الگوی نور را روی صورت شما پخش می کند.

می‌توانید این را به‌عنوان منبع نوری ببینید که پرتوی از پرتوها را روی صورت شما پخش می‌کند و مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک پرتو برگردد، نشان‌دهنده فاصله‌ای برای ساختن یک نقشه سه‌بعدی از صورت شما است.» او گفت که این چیزی است که تشخیص سه بعدی صورت انسان یا تصویر را برای آیفون آسان می کند و امنیت آن را بسیار بیشتر می کند.

جین گفت، با این حال، هیچ سیستم بیومتریک، چه اثر انگشت، چه صورت یا عنبیه چشم شما، بی‌اشتباه نیست.

او تصدیق کرد که شباهت خانوادگی می تواند دسترسی را در برخی موارد ممکن کند، اما او معتقد نیست که خیلی رایج است.

او گفت: «اپل یا دیگر شرکت‌های تلفن همراه محصولاتی را عرضه نمی‌کنند که بتوان آنها را به راحتی فریب داد.

اما جین افزود، افرادی که نگران امنیت دستگاه یا برنامه های خصوصی خود هستند باید از احراز هویت دو عاملی استفاده کنند.

شاید برای افرادی که خانواده ای با چهره های بسیار آشنا دارند، چیزی در نظر گرفته شود؟