استان ادعا می کند که تولیدکنندگان تایر قوانین بازیافت انتاریو را زیر پا می گذارند

تولیدکنندگان تایر با آژانس انتاریو که بازیافت را در استان تنظیم می کند، مشکل دارند و به زودی ممکن است با جریمه 200000 دلاری یا بیشتر روبرو شوند.

به گفته این آژانس که مرجع بهره وری و بازیابی منابع (RPRA) نام دارد، هر پنج سازمانی که تایرهای مستعمل را در انتاریو جمع آوری و بازیافت می کنند، از قوانین استانی پیروی نمی کنند.

این آژانس به پنج سازمانی که برای تولیدکنندگان تایر و خودروسازان کار می‌کنند و توسط آنها تأمین مالی می‌شود، دستورات تطبیق داده است. این دستورات ادعا می‌کنند که در سراسر استان، این صنعت سایت‌های کافی برای جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده را فراهم نمی‌کند.

این سفارش‌ها بسیار مهم هستند زیرا شامل تهدیدهای مربوط به جریمه‌های مالی می‌شوند که می‌تواند به هر یا همه شرکت‌هایی که تایرها را به انتاریو وارد می‌کنند، ضربه بزند. این شامل سازندگان بزرگ تایر مانند Goodyear، BFGoodrich، Michelin و Pirelli و همچنین خودروسازان بزرگ مانند GM، Ford، Toyota و Honda می شود.

لاستیک ها یکی از بزرگترین منابع زباله هستند که استان می خواهد از محل دفن زباله دور نگه دارد. تولیدکنندگان 156000 تن لاستیک فرسوده را در سال 2021 جمع آوری کردند که آخرین سالی است که ارقام موجود برای آن در دسترس است. این معادل 14.7 میلیون لاستیک خودروی سواری است.

RPRA در بیانیه ای می گوید که یک سال پیش به تولیدکنندگان تایر در مورد “کمبودها” در سیستم جمع آوری آنها اطلاع داده است. این آژانس می‌گوید نمونه‌ای از سایت‌هایی که قرار است تایرهای فرسوده را جمع‌آوری کنند، دریافتند که 35 درصد آنها واقعاً این کار را انجام نمی‌دهند.

عکس نمای نزدیک از سه لاستیک زمستانی روی رینگ.
در سال 2021، تولیدکنندگان 156000 تن لاستیک فرسوده در انتاریو جمع آوری کردند که معادل 14.7 میلیون لاستیک خودروی سواری است. (چارلز کنتانت/سی بی سی)

در میان سایت‌هایی که تایرهای فرسوده را می‌پذیرند، این آژانس می‌گوید که نیمی از آنها برای جمع‌آوری لاستیک‌ها هزینه‌ای از مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند و نیمی از پذیرش لاستیک‌های روی رینگ خودداری می‌کنند، که هر دو خلاف مقررات استانی است.

این دستورات دو ماه به تولیدکنندگان فرصت می‌دهد تا از طریق ممیزی خارجی ثابت کنند که سیستم جمع‌آوری آنها با قوانین مطابقت دارد. اگر آنها این کار را انجام ندهند، دستورات می‌گویند که شرکت‌ها می‌توانند با جریمه‌هایی تا 200000 دلار به علاوه آنچه «منافع اقتصادی» نامیده می‌شود، یعنی پولی که با رعایت نکردن آن پس‌انداز کرده‌اند، مواجه شوند.

مقامات آژانس استانی درخواست CBC برای مصاحبه را رد کردند.

بزرگترین سازمان از پنج سازمان بازیافت تایر در انتاریو، سیستم های مدیریت تایر eTracks نام دارد. این شرکت نماینده همه تولیدکنندگان عمده تایر با نام تجاری، همه خودروسازان و برخی واردکنندگان خودرو است که مسئول حدود 80 درصد از حجم مجموعه تایرهای مستعمل در انتاریو است.

استیو ملدروم، مدیر اجرایی آن، می‌گوید که eTracks با تنظیم‌کننده و سایر سازمان‌های تولیدکننده برای اجرای آنچه در دستور انطباق تعیین شده است، همکاری خواهد کرد.

ملدروم در مصاحبه ای در روز سه شنبه گفت: “بله، ما باید مطمئن شویم که سیستم جمع آوری تمام الزامات را برآورده می کند، و ما تمام تلاش خود را برای انجام این کار انجام خواهیم داد، اما من معتقدم که تا کنون برنامه بسیار موفقی بوده است.” .

کارگر در یک گاراژ یک لاستیک را نگه می دارد و یک دسته لاستیک در کنار او قرار دارد.
بر اساس قانون مسئولیت تولیدکننده فردی انتاریو، شرکت هایی که اقلامی مانند لاستیک، باتری، لامپ و رایانه را تولید یا وارد می کنند، ملزم به راه اندازی سیستم هایی برای جمع آوری محصولات خود در پایان چرخه عمر و مدیریت استفاده مجدد، بازیافت یا دفع آنها هستند. (CBC)

Meldrum می گوید که eTracks حدود 6700 سایت جمع آوری در سراسر انتاریو دارد که بیشتر آنها گاراژ هستند.

او می گوید برای RPRA مفید خواهد بود که جزئیات بیشتری در مورد یافته های خود ارائه دهد که 35 درصد از سایت ها تایرهای فرسوده را جمع آوری نمی کردند.

“آیا این بدان معنی است که آنها در تجارت نیستند؟” ملدروم پرسید. آیا این بدان معناست که شما با چهار لاستیک حاضر شدید و آنها گفتند “نه”؟ آیا به این معنی است که شما زنگ زدید و یک دانشجوی تابستانی را دریافت کردید که پاسخ داد و گفت: “نمی دانم این چیست؟” [tire collection] است؟'”

سی‌بی‌سی نیوز از آژانس خواست جزئیات بیشتری در مورد یافته‌های تحقیقات خود ارائه کند، اما مقامات نپذیرفتند.

با این حال، آنها به مقرراتی اشاره کردند که به ازای هر 3000 نفر در یک شهرداری یک محل جمع آوری نیاز دارد، که به این معنی است که تورنتو به بیش از 900 مکان به تنهایی نیاز دارد.

در سال 2023، طبق مقررات استانی، صنعت تایر موظف است حدود 16 میلیون لاستیک فرسوده را جمع آوری کرده و آنها را با بازیافت، بازپخت یا استفاده مجدد مدیریت کند.

به عنوان بخشی از قوانینی که توسط دولت لیبرال قبلی وضع شده بود، از سال 2019 تایرها به اولین ماده مشمول آنچه انتاریو مسئولیت تولیدکننده فردی می‌نامد تبدیل شد. قانون شرکت‌هایی را که اقلامی مانند لاستیک، باتری، لامپ و رایانه را تولید یا وارد می‌کنند ملزم می‌کند تا برای جمع آوری محصولات خود در پایان چرخه عمر و مدیریت استفاده مجدد، بازیافت یا دفع آنها پاسخگو باشند.

از اول جولای، انتاریو مسئولیت تولیدکننده موادی را که معمولاً از طریق برنامه‌های جعبه آبی شهرداری بازیافت می‌شوند – مانند کاغذ، پلاستیک و شیشه، شروع می‌کند.