افزایش دستمزدها می تواند برنامه های بانک مرکزی کانادا برای تورم پایین را خنثی کند

موج جدیدی از اقدامات شغلی توسط کارمندان کانادایی ممکن است مانع برنامه رئیس بانک مرکزی کانادا، تیف مکلم برای کاهش تورم به هدف دو درصدی خود شود.

در هفته گذشته، بیش از 155000 کارمند دولتی فدرال در دو اتحادیه به حمایت از دستورات اعتصاب رأی دادند.

مکلم در کنفرانس مطبوعاتی سیاست پولی روز چهارشنبه با خبرنگاران، جایی که بانک کانادا بار دیگر نرخ بهره را در 4.5 درصد ثابت نگه داشت، تکرار کرد که انتظار دارد تورم امسال به سه درصد کاهش یابد و در سال 2024 به دو درصد بازگردد.

اما برخی از اقتصاددانان می گویند که خشم کارگران به دلیل کاهش قدرت هزینه آنها ممکن است به معنای افزایش تقاضای دستمزد باشد، نه فقط در جریان اختلافات فعلی کارگری، بلکه در سال های آینده.

کاهش تنگی زایمان؟

در پاسخ به پرسش مکرر خبرنگاران در مورد تأثیر آرای اعتصاب اخیر، مکلم مکرراً پاسخ داد که علاقه ای به وارد شدن به میانه مذاکرات کارگری ندارد.

  • سوال یا چیزی برای گفتن دارید؟ ایمیل: [email protected] یا اکنون در نظرات به ما بپیوندید.

اما از آنجایی که افزایش دستمزدها از سطح تورم فعلی بالاتر رفته است، او گفت که باید تعدیل شود – و نشانه هایی وجود داشت که در حال وقوع بود.

ماکلم گفت: «ما باید شاهد کاهشی در بازار کار باشیم تا فشارهای دستمزد و قیمت را از بین ببریم و تورم را به هدف بازگردانیم. “شرکت ها بیشتر از برنامه کارگران خارجی موقت استفاده می کنند. این احتمالا به کاهش این تنگنا در بازار کار کمک می کند.”

ماکلم همچنین ایده بیان شده توسط برخی دیگر از منتقدان را تکرار کرد که افزایش دستمزدها با افزایش فعلی در بهره‌وری توجیه نمی‌شود، که تقریباً به عنوان میزان رشد اقتصادی در واحد ورودی تعریف می‌شود.

مکلم می‌گوید: «رشد دستمزدها چهار تا پنج درصد بوده است و اگر شتاب شگفت‌انگیزی در بهره‌وری وجود نداشته باشد، با تورم دو درصد سازگار نیست».

کارگران آموزش و پرورش سال گذشته در نوا اسکوشیا تجمع کردند.  اقتصاددانان می گویند دور جدید مذاکرات دستمزد در سال های 2023 و 2024 برای جبران تورم می تواند خود به تورم کمک کند.
کارگران آموزش و پرورش سال گذشته در نوا اسکوشیا تجمع کردند. اقتصاددانان می گویند دور جدید مذاکرات دستمزد در سال های 2023 و 2024 برای جبران تورم می تواند خود به تورم کمک کند. (جین اسپناگل/سی بی سی)

برای کارگرانی که شاهد کاهش قدرت مخارج خود با افزایش سود و قیمت بوده اند، بحث بهره وری یک شاه ماهی قرمز است.

چرا کارگران باید سخت‌تر کار کنند تا قدرت خرید خود را حفظ کنند؟» Kaylie Tiessen، اقتصاددان با Unifor، بزرگترین اتحادیه بخش خصوصی کانادا، پرسید.

“بانک کانادا همچنان به افزایش دستمزدها به عنوان مقصر تورم اشاره می کند، در حالی که در واقع آنچه ما شاهد آن هستیم سودجویی است و تنگناهای زنجیره تامین مقصر واقعی هستند.”

چشم انداز سیاست پولی این هفته به تأثیرات افزایش قیمت های شرکت ها اشاره کرد و تأکید کرد که آنها نیز باید تعدیل شوند.

اما به هیچ وجه روشن نیست که انفجار اخیر در قیمت ها و سود را بیش از افزایش دستمزدها بتوان با افزایش بهره وری توجیه کرد.

کار از دست دادن

برخی از اقتصاددانان در گذشته اشاره کرده اند که تورم آهسته و خزنده، که در آن قیمت ها فقط اندکی سریعتر از دستمزدها افزایش می یابد، به فقیرتر شدن طبقه متوسط ​​کانادا در دراز مدت کمک می کند.

اما افزایش ناگهانی شکاف بین قیمت‌ها و دستمزدها، با افزایش 10 تا 11 درصدی خواربارفروشی‌ها در حالی که دستمزدهای بسیاری بین یک تا دو درصد باقی مانده است، ممکن است به این معنی باشد که کارگران از رضایت خود بهت زده شده‌اند.

تیسن گفت: «سهمی از تولید ناخالص داخلی که نیروی کار به خانه می برد در مقایسه با سهم تولید ناخالص داخلی که سرمایه به خانه می برد – این شکاف در حال افزایش است و در طول زمان افزایش یافته است. کارگران به اندازه‌ای از آنچه در کانادا تولید می‌شود به خانه نمی‌برند و این منجر به نابرابری بیشتر می‌شود و به تعدادی از اثرات منفی اقتصادی نیز منجر می‌شود.»

به عنوان مثال، در اواخر دهه 1970، دستمزدها و حقوق ها حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی بود، اما داده های آمار کانادا نشان می دهد که سهم نیروی کار از آن زمان کاهش یافته است.

او به این اصل بدیهی اقتصادی اشاره کرد که کارگرانی که هزینه کمتری دارند، نمی توانند به اندازه هزینه ها در درآمد و سود کسب و کار مشارکت کنند.

اما این ایده که دستمزدها باید به افزایش تورم اخیر برسد، فقط یک دیدگاه اتحادیه کارگری نیست.

رنه لالوند، اقتصاددان Scotiabank، در واقع حدود یک سال پیش در گزارشی با عنوان دستمزدها به تاخیر در تورم و رشد بهره وری در سال 2022، افزایش در سال 2023، که در آن “شکاف دستمزد منفی” حدود سه درصد را توصیف کرد، این اتفاق را پیش بینی کرد.

«سفت‌ها» از افزایش دستمزدها جلوگیری می‌کند

اساساً آنچه لالوند مشاهده کرد و در مصاحبه ای در این هفته تأیید کرد این بود که وقتی قیمت ها با اوج گیری تورم شروع به افزایش کردند، قدرت هزینه های کارگران به شدت کاهش یافت. برخی می‌توانستند به‌طور جداگانه از روسای خود درخواست افزایش حقوق کنند، اما بسیاری از کسانی که به‌صورت گروهی چانه‌زنی می‌کردند در دام قراردادهایی افتادند که افزایش دستمزد سالانه بخش کوچکی از افزایش قیمت‌ها بود.

لالوند، با تشریح تأثیر بسیاری از کارگرانی که در قراردادها قفل شده اند، گفت: «دستمزدها با سختی واکنش نشان می دهند. “و از آنجایی که همه قراردادها در اقتصاد به طور همزمان مورد مذاکره مجدد قرار نمی گیرند، این یک نوع چرخش است. [effect]”

بنابراین نه تنها برخی دستمزدها در سال جاری از تورم پیشی خواهد گرفت، بلکه این روند همچنان ادامه خواهد داشت زیرا هر قرارداد جدید تورم قبلی را در نظر می گیرد. او گفت که نه تنها این، بلکه با کمبود مهارت های تخصصی، ارزش کمیابی می تواند دستمزدها را نیز افزایش دهد. کارگران موقت خارجی با دستمزد پایین ممکن است این مشکل را حل نکنند.

و او می‌گوید که شواهد قبلی نشان داده‌اند که قیمت‌ها و دستمزدها در نهایت تمایل دارند به همگام شوند. به همین دلیل، لالوند معتقد است که برآوردهای ماکلم برای تورم بسیار پایین است.

شخصی در بخش گوشت بازار خرید می کند.
بانک مرکزی کانادا می‌گوید بازار کار فشرده و شرکت‌هایی که هزینه‌ها را به مصرف‌کنندگانی که به تورم عادت کرده‌اند منتقل می‌کنند، می‌تواند به معنای نرخ‌های بالاتر برای مدت طولانی‌تری باشد. (پاتریک دویل/رویترز)

لالوند گفت: «از آنجایی که دستمزدها سریعتر از تورم حرکت می کند، در واقع به تورم کمک می کند. به همین دلیل است که در سال 2023 انتظار تورم حدود چهار درصد را داریم که بالاتر از بسیاری از پیش بینی ها و بالاتر از بانک مرکزی کانادا است.

در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، مکلم اصرار داشت که مذاکره کنندگان کارگری باید برنامه ریزی کنند تا تورم تا سال آینده به هدف دو درصدی بانک کانادا برسد. اما، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه گذشته، دانستن اینکه آیا این پیش‌بینی حداقل تا حدی به نفع کاهش تورم است یا خیر، دشوار می‌سازد.

در مواجهه با بسیاری از کارشناسان که تورم ثابتی را پیش‌بینی می‌کنند که بالاتر از هدف باقی می‌ماند، مکلم اذعان کرد که بزرگترین خطر پیش‌بینی بانک افزایش قیمت‌ها در بخش خدمات و بازار کار فشرده، همراه با انتظارات تورمی بالا در میان مردم است.

او گفت: «اگر بازار کار کماکان ادامه داشته باشد و شرکت‌ها معتقد باشند که می‌توانند بدون محدودیت هزینه‌های بالاتر را منتقل کنند، تورم قیمت خدمات می‌تواند چسبنده‌تر از پیش‌بینی‌شده باشد، زیرا مصرف‌کنندگان انتظار تورم بالاتری دارند. او گفت که در این صورت، ممکن است مجبور شود دوباره کوهنوردی کند یا نرخ ها را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه دارد.

اما مکلم گفت که خطر بزرگ دیگر برای چشم انداز تورم بانک مرکزی کانادا، “کاهش شدید رشد جهانی” است که در آن سیستم بانکی تحت فشار منجر به درد دوباره برای وام گیرندگان می شود و بیکاری را به شدت بالاتر می برد. اگر این اتفاق بیفتد، کارگرانی که امیدوارند زیان های دوران تورم را جبران کنند، احتمالاً مذاکرات را حتی سخت تر از آنچه که اکنون هستند، خواهند دید.