جانستون به تحقیقات عمومی در مورد دخالت خارجی نه می گوید

دیوید جانستون از درخواست تحقیق عمومی در مورد دخالت خارجی در سیاست کانادا جلوگیری کرده است.

تصمیم او پس از آن اتخاذ شد که همه احزاب مخالف خواستار تحقیق و تفحص شدند و پس از آن که خود دولت گفت که از آن حمایت خواهد کرد – در صورتی که جانستون آن را توصیه کند.

جانستون روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «وقتی این روند را شروع کردم، فکر می‌کردم به همین نتیجه می‌رسم – اینکه یک تحقیق عمومی را توصیه می‌کنم.

اگرچه انتخاب آسانی بود، اما انتخاب درستی نبود.»

جانستون که در ماه مارس توسط نخست وزیر جاستین ترودو به عنوان گزارشگر ویژه در مورد مداخله خارجی در واکنش به خشم در مورد دخالت دولت چین منصوب شد، دو ماه گذشته را صرف بررسی اسناد و مصاحبه با سیاست گذاران کرده است.

جانستون همچنین از بی طرفی خود در پاسخ به حملات پیر پویلیور، رهبر محافظه کار، با استناد به رابطه جانستون با خانواده ترودو و بنیاد پیر الیوت ترودو، دفاع کرد.

جانستون در گزارش خود گفت: در حالی که او انجام تحقیقات عمومی را توصیه نمی کند، “نقص های جدی در نحوه انتقال اطلاعات و پردازش اطلاعات از آژانس های امنیتی به دولت پیدا کرده است.”

جانستون گفت که تا اکتبر با برگزاری جلسات استماع برای یافتن راه هایی برای رفع این کاستی ها به کار خود به عنوان گزارشگر ویژه ادامه خواهد داد. او گفت که در اواخر سال جاری گزارش دوم را تهیه خواهد کرد.

جانستون در گزارش خود که روز سه شنبه ارائه شد، گفت: «فرآیند عمومی باید بر تقویت ظرفیت کانادا برای کشف، بازدارندگی و مقابله با مداخله خارجی در انتخابات ما و تهدیدی که چنین مداخله ای برای دموکراسی ما ایجاد می کند، متمرکز شود».

جانستون گفت که او هیچ ایراد اخلاقی در نحوه مدیریت دولت فدرال با مداخله خارجی پیدا نکرده است.

جانستون گفت: «من دریافته‌ام که این روایت که دولت نتوانست عمل کند، یک نتیجه‌گیری منصفانه بر اساس واقعیت‌ها نیست. با این حال، ماشین آلات دولت برای مقابله با تهدید در حال تحول مداخله خارجی نیاز به بهبود قابل توجهی دارد.

جانستون از آژانس بررسی امنیت ملی و اطلاعات (NSIRA) – یک آژانس دولتی مستقل – و کمیته امنیت ملی و اطلاعات پارلمانی (NSICOP) که یک کمیته مشترک پارلمانی است، خواسته است تا نتایج او را بررسی کنند.


پنج نتیجه جانستون:

  • اینکه دولت های خارجی در تلاش هستند تا بر نامزدهای سیاسی و رای دهندگان تأثیر بگذارند و باید اقدامات بیشتری برای مبارزه با این تلاش ها انجام شود.
  • بسیاری از گزارش‌های رسانه‌ای در مورد مداخله خارجی سؤالات مشروعی را مطرح کردند، اما زمینه کاملی نداشتند و در نتیجه توسط روزنامه‌نگاران سوء تعبیر شد.
  • کاستی‌های «جدی» در نحوه انتقال اطلاعات توسط آژانس‌های امنیتی به دولت وجود دارد و هیچ مدرکی وجود ندارد که نخست‌وزیر یا وزیرش آگاهانه به اطلاعات، توصیه‌ها و توصیه‌ها عمل نکرده باشند.
  • اینکه برای بررسی مداخله خارجی، از جمله جلسات عمومی در مورد موضوعاتی که گزارش شناسایی کرده است، فرآیندی غیر از تحقیق عمومی لازم است.
  • این که نتیجه‌گیری در گزارش او باید برای بررسی به NSIRA و NSICOP برود و این نهادها اگر به نتایج متفاوتی رسیدند باید به طور عمومی گزارش دهند.

تلاش برای ارعاب و نفوذ

به نقل از منابع ناشناس امنیت ملی، گلوب اند میل و گلوبال نیوز در مورد طیف وسیعی از عملیات های نفوذ و مداخله از پکن، به ویژه در طول انتخابات 2019 و 2021 گزارش داده اند.

این اقدامات شامل تلاش برای ارعاب و تأثیرگذاری بر اعضای پارلمان، تأمین مالی نامزدهای سیاسی و راه اندازی به اصطلاح “ایستگاه های پلیس” در سراسر کانادا برای ارعاب مخالفان است.

جانستون گفت، در حالی که تهدید مداخله خارجی واقعی است و اتاوا باید به آن رسیدگی کند، پس از بررسی اطلاعات مربوطه متوجه شد که بسیاری از گزارش‌های رسانه‌ای درباره این موضوع “سوء تعبیر” و فاقد زمینه بوده است.

جانستون به ویژه از شخص یا افرادی که پشت افشای اطلاعات امنیت ملی بودند انتقاد داشت.

جانستون گفت: «هر متخصص اطلاعاتی مسئول می‌داند که افشای اطلاعات چقدر مخرب و خطرناک است. “این یک موضوع فوری است که تمام تلاش ها برای شناسایی و مسئول دانستن افشاکننده (ها) انجام شود. سوء نیت را نمی توان رد کرد.”

تماشا کنید: دیوید جانستون در مورد دخالت خارجی

دیوید جانستون تحقیق عمومی در مورد دخالت خارجی را توصیه نمی کند. این چیزی است که او توصیه کرد.

دیوید جانستون می گوید مداخله خارجی یک “تهدید واقعی و رو به رشد” است و باید اقدامات بیشتری انجام شود. اما فرماندار کل سابق می‌گوید که در حالی که یک «فرایند عمومی» لازم است، یک تحقیق عمومی «رسمی» مجزا راه پیش رو نیست.

RCMP در حال بررسی منبع یا منابع نشت است.

جانستون همچنین از نحوه اشتراک گذاری اطلاعات با دولت فدرال توسط سازمان های اطلاعاتی، از جمله سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) و سازمان امنیت ارتباطات (CSE) انتقاد داشت.

جانستون گفت: «مطالب منتشر می‌شوند، اما هیچ‌کس متوجه نمی‌شود که چه کسی آنها را دریافت کرده یا خوانده است. “این بدان معناست که اطلاعاتی وجود دارد که برای مصرف کنندگان مختلف “ارسال” می شود، اما همیشه واقعاً مصرف نمی شود.”

جانستون همچنین شکاف هایی را در نحوه اشتراک گذاری اطلاعات آژانس ها و ادارات دولتی فدرال پیدا کرد.

او گفت این واقعیت که کانادا به عنوان هدف مداخله خارجی دیده می شود «نشانه قدرت است، نه نشانه ضعف.

“دشمنان خارجی جامعه آزاد، باز و دموکراتیک ما را می بینند و به دنبال تضعیف آن هستند.”

جانستون می گوید تحقیق بهترین راه پیش رو نیست

همه احزاب مخالف خواستار تحقیق عمومی در مورد دخالت خارجی در انتخابات شده اند. دولت لیبرال گفت که اگر جانستون آن را توصیه کند، یکی را فراخوانی خواهد کرد.

یک تحقیق عمومی می تواند جلسات علنی برگزار کند، شاهدان را احضار کند و گزارش تهیه کند. توسط یک قاضی سابق رهبری می شود.

اما جانستون گفت که فکر می کند تحقیق بهترین راه برای رسیدگی به مداخلات خارجی و مشکلات اطلاعاتی نیست.

فردی که یک تحقیق عمومی را رهبری می‌کند، بعید است که اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه کسی می‌دانست، چه زمانی، و با چه کاری انجام شده است، بیاموزد. [intelligence] جانستون گفت.

تکرار این تلاش مثمر ثمر نخواهد بود و به تأخیر در رسیدگی به مسائل می انجامد.

جانستون افزود که حساسیت اطلاعات برای تحقیقات عمومی مشکلاتی ایجاد می کند و این واقعیت که او متوجه شد دولت مرتکب هیچ تخلفی نشده است، پرونده تحقیقات را ضعیف می کند.

جانستون گفت: «شکست‌هایی که من دریافتم مربوط به شکاف‌های قابل توجهی در ارتباطات و پردازش اطلاعات اطلاعاتی است در حالی که نخست‌وزیر، وزرا یا مقامات ارشد اطلاعات یا توصیه‌ها را نادیده می‌گیرند.»

“بررسی بیشتر ادعاهای رسانه ای خاص از طریق یک تحقیق عمومی، توانایی ما را برای اصلاح این ترتیبات و تقویت ظرفیت نهادی ما برای کشف، بازدارندگی و مقابله با مداخله خارجی افزایش نمی دهد.”

گزارشگر گزارش های رسانه ها را رد می کند

جانستون بسیاری از ادعاهای مطرح شده در رسانه ها در مورد دخالت خارجی پکن را ثابت نکرد.

جانستون با توجه به یک خبر گلوبال نیوز که می گوید دولت چین در انتخابات فدرال 2019 به 11 نامزد 250000 دلار داده است، گفت: شواهد “محدود” وجود دارد که نشان می دهد دولت چین قصد دارد از طریق یک سازمان اجتماعی برای هفت کاندیدای لیبرال و چهار نامزد محافظه کار کمک مالی کند. یک MPP محافظه کار مترقی انتاریو بدون نام.

وی افزود هیچ مدرکی وجود ندارد که پکن این طرح را دنبال کرده باشد، یا اینکه نامزدها، از جمله MPP، تاکنون پولی دریافت کرده اند.

گزارشی از گلوبال نیوز به نقل از یک منبع امنیت ملی که نامش فاش نشده، می گوید هان دونگ، نماینده لیبرال، به یکی از مقامات کنسولگری چین در تورنتو توصیه کرد که مدت بازداشت مایکل کوریگ و مایکل اسپاور، دو کانادایی که دولت چین بازداشت کرده بود، طولانی تر کند.

جانستون گفت: “این ادعا نادرست است. آقای دونگ در مورد “دو مایکل” با یکی از مقامات جمهوری خلق چین صحبت کرد، اما به این مقام پیشنهادی نداد که چین بازداشت آنها را تمدید کند.”

جانستون گفت که “بی نظمی” مربوط به کنسولگری چین در تورنتو و نامزدی دونگ به عنوان کاندیدای لیبرال در دره شمالی سواری دان وجود دارد، اما او افزود که هیچ مدرکی نیافت که دونگ از این موضوع آگاه بود.

کانادا اخیراً یک دیپلمات به نام ژائو وی را اخراج کرد، پس از آن که یک منبع امنیت ملی به گلوب اند میل گفت که او مأمور شده بود مایکل چونگ، نماینده محافظه کار و خانواده چونگ در چین را هدف قرار دهد.

جانستون گفت شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد مقامات چینی در فکر انجام اقدامات نامشخصی علیه چونگ بوده‌اند و به دنبال ایجاد مشخصاتی از او هستند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها یانگ یا خانواده‌اش را تهدید کرده باشند.

جانستون همچنین گفت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت چین از کنی چیو، نماینده سابق محافظه‌کار که از منتقدان پکن بوده، بیزار است. در حالی که جانستون اذعان کرد که اطلاعات نادرست در مورد چیو منتشر شده است، او گفت که مدرکی پیدا نکرده است که دولت چین منبع آن بوده است.

او گفت: «نمایندگان چینی-کانادایی، از جمله آقای چیو، مورد توجه ویژه جمهوری خلق چین بوده و هستند.

گزارش کامل را بخوانید:

جانستون به حملات محافظه‌کاران پاسخ می‌دهد

محافظه کاران از انتصاب جانستون به عنوان گزارشگر ویژه انتقاد کردند و به دوستی او با خانواده ترودو و موقعیت سابق او به عنوان عضوی از بنیاد پیر الیوت ترودو اشاره کردند.

در این کنفرانس خبری، جانستون که از سال 2010 تا 2017 به عنوان فرماندار کل خدمت کرد، از انتصاب خود دفاع کرد. او گفت که چندین دهه پیش با خانواده ترودو به پنج سفر اسکی رفته است و گاهی اوقات پس از این سفرها فرزندان ترودو را به خانه مادرشان می برد.

اما جانستون گفت از زمانی که ترودو در سال 2008 به عضویت پارلمان درآمد، هیچ تماس غیررسمی با جاستین ترودو نداشته است.

جانستون گفت: «اینها حقایق به اصطلاح دوستی و اسکی هستند.

جانستون گفت که با بنیاد ترودو درگیر شد زیرا این سازمان بورسیه تحصیلی می دهد و جانستون سابقه طولانی در آموزش عالی داشته است. او گفت که این بنیاد از او دعوت کرد تا پس از دوره فرمانداری او به عضویت درآید و او در چهار جلسه بنیاد ترودو شرکت کرد. او گفت که چند بار به بنیاد کمک کرده است.

او گفت که بی طرفی و صداقت او در طول دوران حرفه ای خدمات عمومی او هرگز مورد تردید قرار نگرفته است. او گفت که این حملات را “بسیار نگران کننده” می داند.

او گفت: «این نوع از اتهامات بی‌اساس، اعتماد به نهادهای عمومی ما را کاهش می‌دهد و افرادی را که افکار عمومی دارند و کاملاً آماده‌اند تا مسئولیت‌های خدمات عمومی را بر عهده بگیرند، باز می‌دارد.

“سردی در آنها وجود دارد و بسیار نگران کننده است.”

بنیاد ترودو به دلیل کمک مالی در سال 2016 از سوی دو تاجر که گفته می شود با دولت چین مرتبط هستند، مورد انتقاد قرار گرفته است. هیئت مدیره و مدیر عامل این مؤسسه غیرانتفاعی ماه گذشته استعفای خود را با استناد به «فضای سیاسی پیرامون کمک های مالی دریافتی بنیاد در سال 2016» اعلام کردند.

پویلیور به حمله به جانستون ادامه می دهد

پولیور تنها رهبر حزبی بود که از ملاقات با جانستون در پیش از این گزارش امتناع کرد.

پویلیور سه شنبه حملات خود را به بی طرفی جانستون تجدید کرد.

“[Trudeau’s] پویلیور در یک کنفرانس خبری روز سه شنبه گفت، دوست اسکی، همسایه کلبه، دوست خانوادگی و عضو بنیاد ترودو که توسط پکن تأمین مالی می شود، بیرون آمدند و دقیقاً همان کاری را که پیش بینی می کردم انجام داد – به ترودو کمک کرد تا نفوذ پکن در دموکراسی ما را بپوشاند.

پولیور این گزارش را «تلاش سفید کردن» خواند و گفت جانستون در «تضاد منافع» قرار دارد. او همچنان خواستار تحقیق عمومی در مورد دخالت خارجی شد

پویلیور گفت: “این چیزی است که من در زمان نخست وزیری ارائه خواهم کرد. تحقیقات عمومی کامل در مورد این آشفتگی انجام خواهد شد.”

پویلیور گفت که در هیچ یک از جلسات عمومی جانستون شرکت نخواهد کرد و در پی این گزارش به دنبال پیوستن به NSICOP نخواهد بود.